The flipped classroom is an educational approach that reverses the traditional order of instruction. In this model, students first encounter new material outside of class—often through online lectures or readings—while class time is devoted to exercises, discussion, and problem-solving. This shift aims to promote active learning, deepen understanding, and provide more personalized support from teachers.
フリップド・クラスルーム(反転授業)は、従来の授業順序を逆転させる教育手法である。このモデルでは、新しい内容は自宅でオンライン講義や読書などを通じて学び、授業時間は演習や議論、問題解決に充てられる。こうした変化によって、能動的な学習や深い理解、教師による個別指導が促進されることを目指している。
Research suggests that flipped classrooms can improve student engagement, motivation, and performance, particularly in STEM fields. By shifting passive activities like listening to lectures outside the classroom, students gain more opportunities for collaboration and immediate feedback during class. However, the model requires access to technology, self-discipline, and well-designed materials to be effective for all learners.
研究によれば、フリップド・クラスルームは特に理工系分野で生徒の主体性やモチベーション、成績向上に効果があるという。受け身の講義視聴を家庭学習に移すことで、授業中に協働や即時のフィードバックが得られる機会が増える。ただし、このモデルをすべての学習者にとって効果的にするには、技術環境や自己管理能力、質の高い教材が不可欠である。
Critics note that the flipped classroom may disadvantage students without reliable internet access or strong study habits. Teachers must adapt their roles, shifting from lecturers to facilitators who guide inquiry and foster collaboration. When implemented thoughtfully, the flipped classroom has the potential to transform learning by making it more interactive, inclusive, and student-centered.
一方、フリップド・クラスルームはインターネット環境や学習習慣に恵まれない生徒には不利となる場合があるという指摘もある。教師は講義型から探究や協働を支援するファシリテーター的役割への転換が求められる。工夫して導入すれば、この手法は学習をより双方向的・包摂的・生徒中心に変革する可能性を持っている。
Answer: Students learn new material outside class and use class time for active exercises, discussion, and problem-solving.
解説: 新しい内容を自宅で学び、授業時間は演習や議論に使うのが特徴です。
Answer: Increased student engagement and opportunities for immediate feedback and collaboration.
解説: 主体的な学習・即時フィードバックや協働の機会増加などがあります。
Answer: Access to technology, self-discipline, and well-designed learning materials.
解説: 技術環境・自己管理能力・質の高い教材が必要です。
Answer: Lack of reliable internet access or strong study habits may hinder participation and success.
解説: インターネット環境や学習習慣が不十分な生徒には不利な面があります。
Answer: Teachers shift from lecturers to facilitators, guiding inquiry and supporting collaboration.
解説: 講義型からファシリテーター型(支援・協働重視)へ変わります。
自宅学習と授業内活動の分担、能動的・個別学習への効果。
学習者の主体性・協働促進/技術・教材・習慣面での課題。
講義から支援・協働型への転換、学習設計の工夫。
英語表現 | 意味・ポイント |
---|---|
flipped classroom | 反転授業・フリップドクラスルーム |
active learning | 能動的学習 |
facilitator | ファシリテーター(支援者・促進者) |
inclusive | 包摂的・多様性を尊重する |
self-discipline | 自己管理能力 |