C2-30 Reading Comprehension

Language, Thought, and the Limits of Expression

The relationship between language and thought has fascinated philosophers and linguists for centuries. Does language merely reflect pre-existing ideas, or does it actively shape what we are able to think? The Sapir-Whorf hypothesis, also known as linguistic relativity, posits that the structure of a language influences its speakers’ perceptions, cognition, and even memory.

和訳

言語と思考の関係は、何世紀にもわたり哲学者や言語学者を魅了してきました。言語は既存の考えを単に映し出すだけなのか、それとも考えそのものを積極的に形作っているのでしょうか。サピア=ウォーフ仮説(言語相対論)は、「言語の構造が話者の知覚・認知・記憶にまで影響を及ぼす」と主張します。

Empirical studies have found that speakers of different languages may categorize colors, spatial relations, and temporal concepts in ways shaped by linguistic distinctions. For example, some languages have multiple words for what others call “blue,” or encode directions relative to the landscape rather than the body. Such differences challenge the notion of a universal cognitive blueprint.

和訳

実証研究では、異なる言語の話者が、色や空間、時間の概念を、それぞれの言語の区別によって異なる方法で分類することが明らかになっています。たとえば「青」に複数の単語がある言語や、方角を身体ではなく地形に基づいて表現する言語も存在します。こうした違いは、認知の普遍的な設計図という考え方に疑問を投げかけます。

Yet, language is also marked by its limitations. Philosophers like Wittgenstein argued that “the limits of my language mean the limits of my world,” while poets and artists have long explored the ineffable—the experiences, emotions, and insights that elude precise verbalization. Translation, too, is an ongoing negotiation with the untranslatable.

和訳

しかし、言語には限界もあります。ウィトゲンシュタインのような哲学者は「私の言語の限界が私の世界の限界だ」と論じ、詩人や芸術家たちは言葉にしきれないもの(言語化不能な体験・感情・洞察)を追求してきました。翻訳もまた、「訳せなさ」と向き合い続ける営みなのです。

Ultimately, the interplay between language, thought, and expression reminds us that understanding is always partial and provisional, shaped by the tools—and limits—of the languages we inhabit.

和訳

結局のところ、言語・思考・表現の相互作用は、「理解」とは常に部分的で暫定的なものであり、それぞれが使う言語の道具立てと限界によって規定されることを私たちに思い出させてくれるのです。

問題

1. What is the Sapir-Whorf hypothesis?

Answer: The idea that the structure of a language shapes its speakers’ perceptions, cognition, and memory.

解説: 言語の構造が話者の知覚・認知・記憶に影響するという仮説です。

2. Give two examples of how language can influence thought, according to the passage.

Answer: Differences in color vocabulary (e.g., multiple words for “blue”), and spatial relations based on landscape rather than body.

解説: 「青」の語数や空間表現の違いなどが例です。

3. What did Wittgenstein mean by “the limits of my language mean the limits of my world”?

Answer: Our understanding and experience are constrained by the boundaries of our language.

解説: 言語の限界が、世界認識の限界にもなるという主張です。

4. How does the passage describe the process of translation?

Answer: As an ongoing negotiation with the untranslatable; translation grapples with what cannot be fully conveyed in another language.

解説: 翻訳は「訳せなさ」と向き合い続ける作業だと述べられています。

5. What is the passage’s overall message about language and understanding?

Answer: That understanding is always partial, shaped by both the possibilities and limits of language.

解説: 理解は常に部分的で、言語の可能性と限界に規定されるという主張です。

文章の解説

linguistic relativity / ineffable(言語相対論・言語化不能)

言語が認識を左右する理論と、言葉にできない体験の領域。

color categorization / spatial relations(色の分類・空間表現)

言語ごとに異なる色や空間の捉え方の実例。

translation / partial understanding(翻訳・部分的理解)

完全な置き換えが困難な翻訳作業と、理解の限界性。

Wittgenstein / limits of expression(ウィトゲンシュタイン・表現の限界)

言語の限界が世界観を決めるという哲学的命題。

重要語句まとめ
英語表現意味・ポイント
interplay相互作用
blueprint設計図、青写真
ineffable言葉にできない
negotiation調整、折衝、交渉
provisional暫定的な