B1 Reading Comprehension

Last month, my school organized a cultural festival in Fukuoka to celebrate local traditions. The event took place in a large park and attracted many visitors, including tourists who had come from other countries.

The festival started with a taiko drum performance, which was so loud that it could be heard across the park. I had never seen such a powerful show before. There were also stalls selling handmade crafts, like pottery and woven baskets. I bought a small clay figure that I now keep on my desk.

In the afternoon, there was a workshop where people could try traditional calligraphy. I joined it and learned how to write Japanese characters with a brush. It was difficult, but if I had practiced more, I might have done better. Later, we watched a tea ceremony demonstration. The host explained that every movement has a special meaning. By the end of the day, I felt proud to learn more about my culture.

Question 1: Where did the cultural festival take place?



Answer and Explanation

Answer: b) A park

解説: 文章に「The event took place in a large park」とあり、フェスティバルが大きな公園で開催されたことがわかります。

Question 2: What was the first event of the festival?



Answer and Explanation

Answer: b) A taiko drum performance

解説: 文章に「The festival started with a taiko drum performance」とあり、太鼓の演奏が最初だったことがわかります。

Question 3: What did the writer buy at the festival?



Answer and Explanation

Answer: b) A clay figure

解説: 文章に「I bought a small clay figure」とあり、著者が小さな粘土のフィギュアを買ったことがわかります。

Question 4: What did the writer learn at the workshop?



Answer and Explanation

Answer: b) How to write Japanese characters

解説: 文章に「I learned how to write Japanese characters with a brush」とあり、ワークショップで日本語の文字を筆で書くことを学んだことがわかります。

Question 5: What did the host of the tea ceremony explain?



Answer and Explanation

Answer: b) The meaning of movements

解説: 文章に「The host explained that every movement has a special meaning」とあり、茶道の主催者が動作の特別な意味を説明したことがわかります。

Key Grammar Points

1. Past Perfect (had + 過去分詞): 「I had never seen」で、過去のある時点より前の経験の欠如を表す過去完了形が使われています。B1ではこの時制を過去の文脈で使う練習が重要です。

2. Subjunctive Mood (might have): 「I might have done better」で、過去の非現実的な可能性を表す仮定法が使われています。B1ではこの形式の基本的な使い方を学ぶと良いです。

3. Relative Clauses: 「which was so loud」「who had come from other countries」で、関係代名詞が文を詳細にしています。B1ではwho, which, thatの使い分けを練習することが推奨されます。

4. Adverbial Clauses: 「so loud that it could be heard」で、結果を表すso...that構文が使われています。B1ではこのような因果関係を表す表現を理解することが重要です。

Japanese Translation

和訳:

先月、福岡で学校が地元の伝統を祝う文化フェスティバルを開催しました。イベントは大きな公園で行われ、他の国から来た観光客を含む多くの訪問者を集めました。

フェスティバルは太鼓の演奏で始まり、公園全体に響くほど大きな音でした。こんな力強いショーは初めて見ました。手作りの工芸品、例えば陶器や編みかごを売る屋台もありました。私は小さな粘土のフィギュアを買って、今は机の上に置いています。

午後には、伝統的な書道を試すワークショップがありました。私は参加して、筆で日本語の文字を書く方法を学びました。難しかったですが、もっと練習していればもっと上手にできたかもしれません。その後、茶道の実演を見ました。主催者はすべての動作に特別な意味があると説明しました。一日の終わりには、自分の文化についてもっと学べて誇らしく感じました。