B1 Reading Comprehension

Last week, I watched a TV show filmed in Osaka, where two friends, Yuka and Ryo, discussed their favorite childhood memories. They had been friends since elementary school, so their stories were heartfelt.

Yuka: Ryo, what’s your favorite childhood memory?

Ryo: I loved building kites with my dad. We flew them in a park, and it was so fun that I never forgot it. If we hadn’t done that, I wouldn’t love outdoor activities so much. What about you?

Yuka: I used to bake cookies with my grandma. She taught me recipes, which was harder than I thought. Have you made kites since then?

Ryo: Yes, I made one last year for my nephew. He loved it. What kind of cookies did you make?

Yuka: Chocolate chip cookies. They were so tasty that we ate them all in one day. If I had more time, I’d bake more often.

Ryo: We should have a kite-flying and cookie-baking day!

Yuka: That sounds perfect!

The show was so nostalgic that I started thinking about my own childhood memories.

Question 1: What were Yuka and Ryo discussing on the TV show?



Answer and Explanation

Answer: b) Their favorite childhood memories

解説: 文章に「discussed their favorite childhood memories」とあり、テレビ番組で好きな子供時代の思い出について話していたことがわかります。

Question 2: What was Ryo’s favorite childhood memory?



Answer and Explanation

Answer: b) Building kites

解説: リョウの会話に「I loved building kites with my dad」とあり、父親と凧を作るのが好きだったと述べています。

Question 3: What would Ryo not love if he hadn’t built kites?



Answer and Explanation

Answer: a) Outdoor activities

解説: リョウの会話に「If we hadn’t done that, I wouldn’t love outdoor activities so much」とあり、凧を作っていなかったらアウトドア活動をこんなに好きではなかったと述べています。

Question 4: What did Yuka make with her grandma?



Answer and Explanation

Answer: b) Cookies

解説: ユカの会話に「I used to bake cookies with my grandma」とあり、おばあさんとクッキーを焼いていたと述べています。

Question 5: What kind of cookies did Yuka make?



Answer and Explanation

Answer: b) Chocolate chip cookies

解説: ユカの会話に「Chocolate chip cookies」とあり、チョコレートチップクッキーを作ったことがわかります。

Key Grammar Points

1. Past Perfect Continuous (had been + ing): 「They had been friends」で、過去のある時点まで継続していた関係を表す過去完了進行形が使われています。B1ではこの形を長期的な過去の状態として理解することが重要です。

2. Subjunctive Mood (would have): 「If we hadn’t done that, I wouldn’t love outdoor activities」で、過去の非現実的な結果を表す仮定法過去完了が使われています。B1ではこの形式の使い方を学ぶと良いです。

3. Comparative (harder than): 「harder than I thought」で、比較級が予想との対比を表すのに使われています。B1では比較級の自然な使い方を練習することが推奨されます。

4. Relative Clauses: 「where two friends discussed」「which was harder」で、関係代名詞が文を詳細にしています。B1ではwho, which, thatの使い分けを学ぶことが重要です。

5. Adverbial Clauses: 「so fun that I never forgot」で、so...that構文が結果を表すのに使われています。B1ではこのような因果関係の表現を理解することが役立ちます。

Japanese Translation

和訳:

先週、大阪で撮影されたテレビ番組を見ました。友達のユカとリョウが好きな子供時代の思い出について話していました。彼らは小学校以来の友達で、話は心温まるものでした。

ユカ: リョウ、好きな子供時代の思い出は?

リョウ: 父親と凧を作ったこと。公園で飛ばして、とても楽しくて忘れられない。あれがなかったら、アウトドア活動をこんなに好きじゃなかっただろう。あなたは?

ユカ: おばあちゃんとクッキーを焼いたこと。レシピを教えてくれたけど、思ったより難しかった。それ以来、凧は作った?

リョウ: 去年、甥のために作ったよ。すごく喜んでた。どんなクッキーを作ったの?

ユカ: チョコレートチップクッキー。美味しくて1日で全部食べちゃった。もっと時間があれば、もっと頻繁に焼きたいな。

リョウ: 凧揚げとクッキー焼きの日をしようよ!

ユカ: 最高だね!

番組はとても懐かしく、自分の子供時代の思い出を考えるようになりました。