B1 Reading Comprehension

Last month, I attended a history festival in Kyoto that celebrated the city’s samurai past. The event, which had been organized by a local museum, drew crowds eager to learn about Japan’s feudal era. I had always been fascinated by samurai stories, so I didn’t want to miss it.

The festival featured a reenactment of a samurai battle, which was so realistic that it felt like stepping into the past. Actors wore traditional armor and used wooden swords. I had never seen such a performance before. A historian, Mr. Yamamoto, gave a talk about samurai culture, explaining how they valued honor. If the festival hadn’t been held, many people would have missed this experience.

After the talk, I visited a display of old samurai artifacts, like swords and scrolls. I also tried writing with a calligraphy brush, which was harder than I had expected. The festival made me want to read more about Japan’s history, and I’m already excited for next year’s event.

Question 1: What was the theme of the history festival?



Answer and Explanation

Answer: b) Samurai past

解説: 文章に「a history festival in Kyoto that celebrated the city’s samurai past」とあり、フェスティバルが京都のサムライの過去を祝うものだったことがわかります。

Question 2: What did the festival feature?



Answer and Explanation

Answer: b) A samurai battle reenactment

解説: 文章に「a reenactment of a samurai battle」とあり、サムライの戦いの再現が含まれていたことがわかります。

Question 3: Who gave a talk about samurai culture?



Answer and Explanation

Answer: b) Mr. Yamamoto

解説: 文章に「A historian, Mr. Yamamoto, gave a talk」とあり、山本さんがサムライ文化について講演したことがわかります。

Question 4: What would have happened if the festival hadn’t been held?



Answer and Explanation

Answer: a) People would have missed the experience

解説: 文章に「If the festival hadn’t been held, many people would have missed this experience」とあり、フェスティバルが開催されなかったら多くの人がこの体験を逃していただろうと書かれています。

Question 5: What did the writer try at the festival?



Answer and Explanation

Answer: b) Writing with a calligraphy brush

解説: 文章に「I also tried writing with a calligraphy brush」とあり、書道の筆で書くことを試したことがわかります。

Key Grammar Points

1. Past Perfect Continuous (had been + ing): 「which had been organized」「I had always been fascinated」で、過去のある時点まで継続していた行動や状態を表す過去完了進行形が使われています。B1ではこの形を長期的な過去の行動として理解することが重要です。

2. Subjunctive Mood (would have): 「If the festival hadn’t been held, many people would have missed」で、過去の非現実的な結果を表す仮定法過去完了が使われています。B1ではこの形式の使い方を学ぶと良いです。

3. Comparative (harder than): 「harder than I had expected」で、比較級が予想との対比を表すのに使われています。B1では比較級の自然な使い方を練習することが推奨されます。

4. Relative Clauses: 「which had been organized」「which was so realistic」で、関係代名詞が文を詳細にしています。B1ではwho, which, thatの使い分けを学ぶことが重要です。

5. Adverbial Clauses: 「so realistic that it felt like stepping into the past」で、so...that構文が結果を表すのに使われています。B1ではこのような因果関係の表現を理解することが役立ちます。

Japanese Translation

和訳:

先月、京都で市のサムライの過去を祝う歴史フェスティバルに参加しました。地元の博物館が企画したこのイベントは、封建時代について学びたい多くの人を集めました。サムライの物語にいつも魅了されていたので、見逃したくありませんでした。

フェスティバルでは、サムライの戦いの再現が行われ、とてもリアルで過去にタイムスリップしたようでした。俳優たちは伝統的な甲冑を着て、木の剣を使いました。こんなパフォーマンスは初めて見ました。歴史家の山本さんがサムライ文化について講演し、彼らが名誉を重んじたことを説明しました。フェスティバルが開催されなかったら、多くの人がこの体験を逃していたでしょう。

講演の後、刀や巻物などの古いサムライの工芸品の展示を見ました。書道の筆で書くことも試しましたが、予想より難しかったです。フェスティバルで日本の歴史をもっと読みたくなり、来年のイベントが楽しみです。