B1 Reading Comprehension

Last month, I attended a community event in Osaka focused on reducing plastic waste. The event, which had been planned for months, aimed to educate people about recycling. I had been worried about plastic pollution, so I was eager to learn more.

The organizers set up stations where people could learn to sort recyclable materials. I tried sorting plastic bottles and paper, which was more confusing than I had expected. A speaker, Ms. Ito, explained that plastic waste harms marine animals. She said if we had reduced plastic use earlier, fewer animals would be suffering today. Her talk was so powerful that it made me rethink my habits.

After the event, I joined a group to collect plastic litter from a nearby park. We filled three bags in just one hour. The experience taught me how small actions can make a difference, and I’m now trying to use less plastic in my daily life.

Question 1: What was the focus of the community event?



Answer and Explanation

Answer: b) Reducing plastic waste

解説: 文章に「a community event in Osaka focused on reducing plastic waste」とあり、イベントがプラスチックごみの削減に焦点を当てていたことがわかります。

Question 2: What did the writer try at the event?



Answer and Explanation

Answer: b) Sorting recyclable materials

解説: 文章に「I tried sorting plastic bottles and paper」とあり、プラスチックボトルと紙を分別するのを試したことがわかります。

Question 3: What did Ms. Ito say about plastic waste?



Answer and Explanation

Answer: b) It harms marine animals

解説: 文章に「plastic waste harms marine animals」とあり、プラスチックごみが海洋動物に害を与えると伊藤さんが説明したことがわかります。

Question 4: What would have happened if plastic use had been reduced earlier?



Answer and Explanation

Answer: a) Fewer animals would be suffering

解説: 文章に「if we had reduced plastic use earlier, fewer animals would be suffering today」とあり、もっと早くプラスチック使用を減らしていたら動物の被害が少なかっただろうと書かれています。

Question 5: What did the writer do after the event?



Answer and Explanation

Answer: b) Collected plastic litter

解説: 文章に「I joined a group to collect plastic litter from a nearby park」とあり、イベント後にプラスチックごみを集めたことがわかります。

Key Grammar Points

1. Past Perfect Continuous (had been + ing): 「I had been worried」「which had been planned」で、過去のある時点まで継続していた行動や状態を表す過去完了進行形が使われています。B1ではこの形を長期的な過去の行動として理解することが重要です。

2. Subjunctive Mood (would have): 「If we had reduced plastic use earlier, fewer animals would be suffering」で、過去の非現実的な結果を表す仮定法過去完了が使われています。B1ではこの形式の使い方を学ぶと良いです。

3. Comparative (more confusing than): 「more confusing than I had expected」で、比較級が予想との対比を表すのに使われています。B1では比較級の自然な使い方を練習することが推奨されます。

4. Relative Clauses: 「which had been planned」「where people could learn」で、関係代名詞が文を詳細にしています。B1ではwho, which, thatの使い分けを学ぶことが重要です。

5. Adverbial Clauses: 「so powerful that it made me rethink」で、so...that構文が結果を表すのに使われています。B1ではこのような因果関係の表現を理解することが役立ちます。

Japanese Translation

和訳:

先月、大阪でプラスチックごみの削減に焦点を当てたコミュニティイベントに参加しました。このイベントは数ヶ月間計画されており、リサイクルについて人々に教えることを目的としていました。プラスチック汚染について心配していたので、もっと知りたかったです。

主催者はリサイクル可能な材料を分別するステーションを設けました。プラスチックボトルと紙を分別しましたが、予想より混乱しました。講演者の伊藤さんは、プラスチックごみが海洋動物に害を与えると説明しました。もっと早くプラスチック使用を減らしていたら、動物の被害が少なかっただろうと言いました。彼女の話はとても力強く、私の習慣を見直すきっかけになりました。

イベント後、近くの公園でプラスチックごみを集めるグループに参加しました。1時間で3袋集めました。この体験で小さな行動が違いを生むことを学び、日常生活でプラスチックを減らそうとしています。