B1 Reading Comprehension

One rainy evening in Osaka, I was walking home when I found a lost wallet on the sidewalk. It had some money and an ID card inside, which made me think someone must be worried. I had never found anything like this before, so I wasn’t sure what to do.

I took the wallet to a nearby police station. The officer thanked me and said they would contact the owner, whose name was Ms. Sato. If I hadn’t picked it up, someone else might have taken it. The next day, Ms. Sato called me to say thank you. She said she had been searching for the wallet all evening and was so relieved to get it back.

We met at a café, and Ms. Sato told me she was a teacher who loved to travel. She gave me a small gift, a keychain from her recent trip to Okinawa. I felt happy knowing I had helped someone, and it made me want to be more aware of my surroundings.

Question 1: Where did the writer find the wallet?



Answer and Explanation

Answer: b) On the sidewalk

解説: 文章に「I found a lost wallet on the sidewalk」とあり、歩道で財布を見つけたことがわかります。

Question 2: What was inside the wallet?



Answer and Explanation

Answer: b) Money and an ID card

解説: 文章に「It had some money and an ID card inside」とあり、財布にお金とIDカードが入っていたことがわかります。

Question 3: What would have happened if the writer hadn’t picked up the wallet?



Answer and Explanation

Answer: b) Someone else might have taken it

解説: 文章に「If I hadn’t picked it up, someone else might have taken it」とあり、拾わなかったら他の誰かが持っていったかもしれないと書かれています。

Question 4: What was Ms. Sato’s job?



Answer and Explanation

Answer: b) Teacher

解説: 文章に「Ms. Sato told me she was a teacher」とあり、佐藤さんが教師であることがわかります。

Question 5: What gift did Ms. Sato give the writer?



Answer and Explanation

Answer: a) A keychain

解説: 文章に「She gave me a small gift, a keychain from her recent trip to Okinawa」とあり、佐藤さんが沖縄旅行のキーホルダーをくれたことがわかります。

Key Grammar Points

1. Past Perfect (had + 過去分詞): 「I had never found」「she had been searching」で、過去のある時点より前の経験や行動を表す過去完了形が使われています。B1ではこの時制を過去の文脈で使う練習が重要です。

2. Subjunctive Mood (might have): 「someone else might have taken it」で、過去の非現実的な可能性を表す仮定法が使われています。B1ではこの形式の使い方を学ぶと良いです。

3. Relative Clauses: 「whose name was Ms. Sato」「which made me think」で、関係代名詞が文を詳細にしています。B1ではwho, which, whoseの使い分けを学ぶことが重要です。

4. Adverbial Clauses: 「when I was walking」で、whenを使った時を表す副詞節が使われています。B1ではこのような時や原因を表す表現を理解することが役立ちます。

5. Gerunds: 「knowing I had helped」で、動名詞が感情や結果を表すのに使われています。B1では動名詞のこのような用法を学ぶことが重要です。

Japanese Translation

和訳:

大阪の雨の夕方、家に帰る途中で歩道に落とした財布を見つけました。中にお金とIDカードが入っていて、誰か心配しているだろうと思いました。こんなものを拾ったのは初めてで、どうすればいいか分かりませんでした。

近くの警察署に財布を持って行きました。警察官は感謝し、所有者の佐藤さんに連絡すると言いました。拾わなかったら、誰かが持っていったかもしれません。翌日、佐藤さんからお礼の電話がありました。彼女は夕方ずっと財布を探していたと言い、戻ってきてとても安心したそうです。

カフェで会い、佐藤さんは旅行が好きな教師だと話してくれました。最近の沖縄旅行からキーホルダーの小さなプレゼントをくれました。誰かを助けたことが嬉しく、周囲にもっと注意しようと思いました。